Lænestolsrollespil

En podcast om rollepil

Side 3 af 10

Samtalerollespil: Karakterskabelse i rollespil

Hvordan laver man en karakter til rollespil? Hvilke metoder gør de forskellige rollespil brug af – og hvad kan Lænestolsrollepil bedst lide? I denne samtalerollespilsepisoder tager værterne en tur rundt om talrige forskellige rollespil, når der ses på, hvordan man laver karakterer i rollespil.

I løbet af episoden nævnes blandt andet Traveller, karakterskabelsesspillet i Traveller, karakterskabelse i Dungeon Crawl Classics og i D&D basic, Warhammer Fantasy RPG, GURPS, Mouse Guard, Apocalypse World, In A Wicked Age og mange, mange flere.

Artiklen nævnt i episoden: Artikel om karakterskabelsesmekanismer

Bliss Stage

Bliss Stage: The Interim Stage er et usædvanligt science fiction indie-rollespil fra 2007, som aldrig har fået en endelig udgave. Det er udgivet af P.H. Lee blandt andet bag det stemningsfyldte indie-rollespil Polaris: Chivalric Tragedy at the Utmost North (2005) og Hot Guys Making Out (2013) på forlaget These Are Our Games. Du kan erhverve spillet her.

Bliss Stage udspringer af 00-ernes indie-miljø, som blandt andet også In a Wicked Age og Apocalypse World udspringer af. Spillet følger periodens trend med at hvert spil skulle have sit eget unikke og målrettede regelsystem, som var orienteret imod story now gaming.

Legacy: Life Among the Ruins

Legacy: Life Among the Ruins er et post-apokalyptisk science fiction rollespil udgivet via kickstarter i 2014 med first edition og i 2017 med en second edition. Spillet er supppleret af en lang række variantsettings, og det er Powered by the Apocalypse, men det udspiller sig over flere generationer i lighed med for eksempel rollespillet MicroScope. Lænestolsrollespil har tidligere beskæftiget sig med PbtA i form af Apocalypse World, Bluebeard’s Bride og HelteLiv.

Legacy: Life Among the Ruins kan findes her. Det er udgivet af UFO Press og distribueret af Modiphius. Spillet er forfattet af Mina MacJanda. Spillet leverer et alternativ til andre post-apokalyptiske spil som Mutant: Year og Apocalypse World ved at handle om genopbygningen af verden igen set over flere generationer, og det har elementer af Dying Earth genren som også set i Numenera.

Forbidden Lands

I september 2017 lancerede Free League eller Fria Ligan kickstarteren for Forbidden Lands – Retro Open-World Survival Fantasy, som udkom efterfølgende i januar 2019. Forbidden Lands er et box set roleplaying game (dvs. det kommer i en æske med flere bøger og hæfter), og det er baseret på regelsystemet Year 0 Engine, som blandt andet også anvendes i Coriolis: The Third Horizon og Tales from the Loop foruden ALIEN RPG. Velkommen til den 48. episode om rollespil.

Forbidden Lands følger OSR-bølgen (omtalt her) og kombinerer den med de nyskabelser, som Year 0 Engine bringer til rollespil, og som noget helt særligt for at puste nostalgi-følelsen bruges artwork af Nils Gulliksson, der i sin tid også leverede artwork til Drager & dæmoner (hvilket er genbrugt i Forbidden Lands). Forbidden Lands er efterfølgende blevet fulgt op af en revideret udgave, og af ny kampagne, som udspiller sig i de nordligt beliggende nabolande, The Bitter Reach (også via kickstarter; udgivet 2020).

Interviewrollespil: Fusion med Palle Schmidt

I denne episode vender vi tilbage til rollespillet Fusion, og vi interviewer her den anden af spillets to designere, Palle Schmidt, som fortæller os om tilblivelsen af Fusion, men også om rollespilsmiljøet, som det så ud i slutningen af 80’erne og begyndelsen af 90’erne, og om periodens rollespilsmagasiner, særligt Saga og Føniks, og hvordan noirs og krimier stadig er en stor del af Palles hverdag og karriere.

I episode 29 talte vi om noir-rollespillet Fusion, og senere interviewede vi Malik om Fusion. Denne gang bliver det en samtale med Palle.

Palle Schmidt er mangeårig scenarieforfatter, tegneserietegner og krimiforfatter. Du kan se mere til Palle Schmidts alsidighed via hans hjemmeside palleschmidt.dk og høre mere til Palle på podcasten PlotCast.

Rollespillet Fusion kan du finde her.

The Expanse Roleplaying Game

Baseret på bogserien The Expanse og udgivet af Green Ronin i 2019 via kickstarter er The Expanse Roleplaying Game et science fiction rollespil baseret på AGE-systemet eller Adventure Game Engine.

The Expanse bøgerne udkom første gang i 2011 med bogen Leviathan Wakes, og den er blevet fulgt af flere bøger og noveller, og i 2015 af en tv-serie, og baseret på tv-serien kom også brætspillet The Expanse udgivet af WizKids.

AGE-systemet kom til verden med Dragon Age-rollespillet (2010) baseret på det digitale spil af samme navn, og det var et af de projekter, som Green Ronin lancerede efter at havde produceret A Song of Ice & Fire-rollespillet, som vi har dækket i en tidligere episode. Efter Dragon Age, som blev præsenteret på youtube af Wil Wheaton is hans TableTop Show fulgte science fantasy-kampagnen Titansgrave: Ashes of Valkarna (2015), og herefter blev regelsystemet udviklet til et generisk system i to varianter: Fantasy AGE og Modern AGE. The Expanse RPG bygger oven på sidstnævnte.

Feltrollespil: Karakterskabelse i Traveller

I denne episode taler vi ikke om et specifikt rollespil, men i stedet kigger vi på karakterskabelsen i rollespillet Traveller (som vi tidligere har lavet en episode om), da karakterskabelsen i Traveller er ret særegen. At lave karakterer i Traveller er sit helt eget spil, og det er en lidt længere proces, da der skal gennemløbes en del af karakterens livsforløb, som en del af processen.

Vi har desuden også lavet karakterer, da vi spillede Dungeon Crawl Classics, da man på ingen tid der kan lave fire karakterer hver klar til deres første eventyr. Traveller og Dungeon Crawl Classics er således to ret forskellige metoder, selvom begge har terningkast og tilfældighed til fælles.

Traveller

I denne episode ser vi på en af de gamle klassiske rollespil, nemlig science fiction rollespille Traveller, hvis første udgave kom helt tilbage i 1977 og som i sin nyeste iteration er tilgængeligt fra Mongoose Publishing, der lancerede deres anden udgave i 2016.

Traveller er mest kendt for at være spillet hvor man kunne dø under karakterskabelsen, men trods sin alder har det nogle ganske interessante tanker og leverer et solidt udgangspunkt for OSR sandbox rollespil. Og så har det en imponerende stor verden man kan hoppe rundt i. Tag bare et kig på Traveller Map.

Mothership + Dead Planet

Mothership Player’s Survival Guide er et sci-fi horror rollespil udgivet af Tuesday Knight Games i 2018 og Dead Planet er det første modul udgivet til Mothership, og det udkom samme år. Spillet er forfattet af Sean McCoy, mens scenariet er forfattet af Fiona Maeve Geist, Donn Stroud og Sean McCoy.

Mothership-rollespillet er en del af ‘gys i rummet’/space opera-genren, som vi har berørt flere gange tidligere her på podcasten – Ashen Stars, Coriolis, ALIEN: Chariot of the Gods, The Expanse – og det er samtidig også en del af OSR-design traditionen, som tidligere har berørt i sine fantasy-udgaver her på podcasten: The God that Crawls, The Seclusium of Orphone of the Three Visions, Dungeon Crawl Classics.

Mothership er karakteriseret ved sin minimalistiske tilgang til emnet, og da vi tidligere har dækket den genre, som Mothership falder ind under, har vi valgt også at tage Dead Planet scenariet med i denne episode.

ALIEN: Chariot of the Gods

Chariot of the Gods er både titlen på det første store Cinematiske Scenarie til rollespillet ALIEN fra svenske Free League og en reference til Erich von Dänikens værk Chariot of the Gods? (1968), der på dansk kom under titlen Fortids gåder … fremtids virkelighed …(1972), og som på sin vis spiller en indirekte i filmen Alien (1979).

Scenariet Chariot of the Gods er sammen med rollespillet udgivet i 2019, som et led i 40 års-jubilæet for Alien-filmen, og vi tager i denne spoilertunge episode et blik på scenariet, og hvordan det forholder sig til det univers, som Alien filmene har opbygget, og hvordan scenariet former sig blandt andet sammenlignet med danske con-scenarier (besøg portalen alexandria for eksempler). For en dansk-sproget Actual Play af ALIEN-rollespillet kan man kan lytte med her.

Selve regelsystemet i ALIEN er baseret på Free Leagues Year 0 Engine, som vi har dækket i tidligere afsnit, da vi talte om Tales from the Loop og Coriolis. I modsætning til vores normale praksis er episoden optaget online.

« Ældre indlæg Nyere indlæg »