Lænestolsrollespil

En podcast om rollepil

Traveller

I denne episode ser vi på en af de gamle klassiske rollespil, nemlig science fiction rollespille Traveller, hvis første udgave kom helt tilbage i 1977 og som i sin nyeste iteration er tilgængeligt fra Mongoose Publishing, der lancerede deres anden udgave i 2016.

Traveller er mest kendt for at være spillet hvor man kunne dø under karakterskabelsen, men trods sin alder har det nogle ganske interessante tanker og leverer et solidt udgangspunkt for OSR sandbox rollespil. Og så har det en imponerende stor verden man kan hoppe rundt i. Tag bare et kig på Traveller Map.

Mothership + Dead Planet

Mothership Player’s Survival Guide er et sci-fi horror rollespil udgivet af Tuesday Knight Games i 2018 og Dead Planet er det første modul udgivet til Mothership, og det udkom samme år. Spillet er forfattet af Sean McCoy, mens scenariet er forfattet af Fiona Maeve Geist, Donn Stroud og Sean McCoy.

Mothership-rollespillet er en del af ‘gys i rummet’/space opera-genren, som vi har berørt flere gange tidligere her på podcasten – Ashen Stars, Coriolis, ALIEN: Chariot of the Gods, The Expanse – og det er samtidig også en del af OSR-design traditionen, som tidligere har berørt i sine fantasy-udgaver her på podcasten: The God that Crawls, The Seclusium of Orphone of the Three Visions, Dungeon Crawl Classics.

Mothership er karakteriseret ved sin minimalistiske tilgang til emnet, og da vi tidligere har dækket den genre, som Mothership falder ind under, har vi valgt også at tage Dead Planet scenariet med i denne episode.

ALIEN: Chariot of the Gods

Chariot of the Gods er både titlen på det første store Cinematiske Scenarie til rollespillet ALIEN fra svenske Free League og en reference til Erich von Dänikens værk Chariot of the Gods? (1968), der på dansk kom under titlen Fortids gåder … fremtids virkelighed …(1972), og som på sin vis spiller en indirekte i filmen Alien (1979).

Scenariet Chariot of the Gods er sammen med rollespillet udgivet i 2019, som et led i 40 års-jubilæet for Alien-filmen, og vi tager i denne spoilertunge episode et blik på scenariet, og hvordan det forholder sig til det univers, som Alien filmene har opbygget, og hvordan scenariet former sig blandt andet sammenlignet med danske con-scenarier (besøg portalen alexandria for eksempler). For en dansk-sproget Actual Play af ALIEN-rollespillet kan man kan lytte med her.

Selve regelsystemet i ALIEN er baseret på Free Leagues Year 0 Engine, som vi har dækket i tidligere afsnit, da vi talte om Tales from the Loop og Coriolis. I modsætning til vores normale praksis er episoden optaget online.

Exalted 3rd edition

Exalted 3rd edition er et storyteller-baseret rollespil, som trækker blandet andet på Wushu-genren, og som i sin tidlige version var tænkt som værende en del af samme univers, som World of Darkness-rollespillene (på samme måde som Earthdawn og Shadowrun er/var forbundet).

Vi tager her et kig på grundbogen til Third Edition, som via kickstarter blev udgivet i 2016. Det er udgivet af Onyx Path og White Wolf. Det er en kæmpe regelbog på næsten 700 sider, som trods sit store omfang stadig kun berører et lille område Exalteds mangfoldige univers. Exalted så dagens lys første gang i 2001, og det blev fulgt op af en ny udgave i 2006.

Vi har tidligere været inde på Vampire: The Masquerade, som Exalted deler system med, og vi har derfor også Peter Brichs fra Papstinenser på besøg for at bidrage til samtalen. I modsætning til normalt er episoden optaget online.

Interviewrollespil: Fusion (med Malik Hyltoft)

Denne episode bringer et interview med Malik Hyltoft, der har haft en finger med i talrige danske rollespilsprojekter, og han var sammen med Palle Schmidt forfatter på rollespillet Fusion. I forlængelse af vores episode om Fusion har vi her en episode, hvor vi snakker med Malik om tilblivelsen af Fusion.

I episode 29 kan du høre Lænestolsrollespil tale om Fusion.

Feltrollespil: Sailors of the Starless Sea – Dungeon Crawl Classics – del 2 af 2

Vi fortsætter vores speedrun af Sailors of the Starless Sea, som begyndte med en stor flok level 0 karakterer, der desperat forsøgte at redde nogle af deres lokale fæller og frænder fra onde dyrefolk, men det gik blodigt for sig, og mange døde – og nu træder en lille flok frem af rækkerne, som har overlevet længe nok til at blive level 1-karakterer.

Det er Dungeon Crawl Classics, vi spiller, og det er ikke din gennemsnitlige D&D-klon, men det er et fedt rollespil.

Feltrollespil: Sailors of the Starless Sea – Dungeon Crawl Classics – del 1 af 2

Vi spiller rollespil! I denne episode kaster vi os over at spille modulet Sailors of the Starless Sea, som er et level 0-eventyr til rollespillet Dungeon Crawl Classics. Vi har delt episoden op i to halvdele, og dette er første halvdel.

Vi begynder med at lave karakterer og spiller det fuldstændigt med udgangspunkt i regelbogen, og for at komme godt rundt i eventyret laver vi et speedrun, og eventyrerne er derfor mindre forsigtige og mindre omhyggelige end normalt. En god guide til spilstilen for både spillere og spilleder kan findes i Quick Primer for Old School Gaming.

Dungeon Crawl Classics og Sailors of the Starless Sea udgives af Goodman Games. I næste episode kan I høre anden halvdel af vores speedrun.

Dungeon Crawl Classics

Vi tager i denne episode fat i en d20-variant eller OSR-spinoff til Dungeons & Dragons, som kalder sig Dungeon Crawl Classics, og som udgives af Goodman Games. Vi har inden optagelsen af denne episode spillet Dungeon Crawl Classics, og det kan I i vores næste feltrollespilsepisode.

Dungeon Crawl Classics er en Dungeons & Dragons variant, som er baseret på det artwork, som fulgte D&D i 1970’erne, det er inspireret af litteraturhenvisningerne i Appendix N i Advanced Dungeons & Dragons 1st edition: Dungeon Masters Guide, og det bygger på designernes spiloplevelser og spilstile, som den tog form i 70’erne og de tidlige 80’ere. Det er fantasy i gonzo-stil, hvor alt er nyt, overraskende og storladent fra første dag.

Dungeon Crawl Classics er supplere med stakkevis af eventyr og meget lidt ekstra regler. Spillet har for nylig fået en udbygning med Lankhmar-settingen, og det har en søster-udgivelse i form af Mutant Crawl Classics, som er en særlig post-apokalyptisk variant.

OSR-genren og Dungeons & Dragons har vi tidligere beskæftiget os med i følgende episoder:

Chernobyl Mon Amour

Chernobyl Mon Amour er et rollespil af den finske designer Juhana Petterson, der bl.a. har været med til at lave Vampire: The Masquerade 5th edition, og som er ganske aktiv på Nordic Larps scenen.

Chernobyl Mon Amour udkom i 2019, via en crowdfunding kampagne, og blev til på baggrund af Juhanas eget besøg i ekslusionszonen omkring Chernobyl reaktoren.

Spillet handler, som man næsten kan gætte ud fra titlen, om kærlighed i eksklusionszonen. Om desperate mennesker der er udstødt af samfundet, men i skyggen af reaktoren kan finde en slags fred for omverdenen, og gennem det helle som zonen skaber prøve at danne bånd til de andre folk i zonen. Hele tiden med bevidstheden om at livet i eksklusionzonen af gode grunde er hårdt og kort, og man derfor ikke ved hvor mange øjeblikke man har tilbage.

PS: Vi nævner i afsnittet at vi har tænkt os at invertviewe Juhana Petterson på Fastaval 2020, men den Fastaval blev så aflyst pga. covid-19 pandemien.

Seclusium of Orphone of the Three Visions – Lamentations of the Flame Princess supplement

Bag den lange titel The Seclusium of Orphone of the Three Visions gemmer sig et rollespilssupplement skrevet af Vincent Baker (kendt for Apocalypse World, In a Wicked Age m.fl.) til D&D-retro-rollespillet Lamentations of the Flame Princess (se vores episode om LotFP-scenariet The God that Crawls).

Supplementer ser på såkaldte seklusier – Steder hvor troldfolk bor så de kan lave deres magiske eksperimenter i fred. Og på hvad der sker med disse seklusier når ejerne er borte og eventyrere stikker næsen forbi.

« Ældre indlæg