Dette afsnit er primært en tak til jer, trofaste lyttere, der trods vores lange pause er blevet ved med at udtrykke interesse, og så en kort snak om vores planer fremadrettet.
Side 2 af 9
Denne episode er et interview med den finske rollespilsdesigner Juhana Petterson, der var en af æresgæsterne på dette års Fastaval. Vi har tidligere set på hans spil Bad Sex og Chernobyl Mon Amour, og vi kommer ind på den særlige rollespilstradition han er rundet af og forskellen på hans egne spil og hans arbejde med World of Darkness.
Bad Sex the Roleplaying Game er et rollespil udgivet i 2020 af finske Juhana Pettersson, der tidligere har udgivet Chernobyl Mon Amour og været med til at udvikle Vampire: The Masquerade 5th edition. Juhana er aktiv på den nordiske live-rollespilsscene.
Bad Sex er et rollespil om dårlig sex mellem samtykkende voksne, som forsøger at have sex, men det bliver trods intentionerne til dårlig sex grundet manglende kommunikation og vedholdende ihærdighed. Det er et rollespil, som sigter efter den følelsesmæssige oplevelse ved at handle om mislykket intimitet spillet uden at være distancerende. Det er ikke et rollespil om overgreb. Regelsystemet er en art ‘systemløst’ rollespil uden terninger og lignende mekanismer, hvor reglerne handler om at strukturere spillet og bygge følelsesrig spiloplevelse op.
Bad Sex the Roleplaying Game kan blandt andet erhverves her. Anmeldereksemplar venligst stillet til rådighed af Juhana.
VIKING – et rollespil om vikingetiden er et dansk designet rollespil, og det er et af de første dansk designede udgivne rollespil. Det er designet af Mads Lunau Madsen med assistance fra Malik Hyltoft og Troels Christian Jakobsen, med illustrationer og forsider af Peter Madsen og Jørgen Becker og udgivet i 1990 fra Bogfabrikken Fakta. Sammen med reglerne blev udgivet to scenarier (her kaldet sagaer), Glemt af Valhal (Troels Christian Jakobsen) og Rejsen til Nordhavet (Malik Hyltoft), som udkom samtidigt med reglerne.
Spillet er udgået, men rettighedshaverne har ladet Kåre Kjær fra … i den mørke skov lægge alle tre tekster op til fri download: Viking + Glemt af Valhal + Rejsen til Nordhavet.
Vi har tidligere interviewet Malik Hyltoft i forbindelse med rollespillet Fusion, og interviewet giver også lidt om tiden omkring VIKINGs tilblivelse.
Hvordan laver man en karakter til rollespil? Hvilke metoder gør de forskellige rollespil brug af – og hvad kan Lænestolsrollepil bedst lide? I denne samtalerollespilsepisoder tager værterne en tur rundt om talrige forskellige rollespil, når der ses på, hvordan man laver karakterer i rollespil.
I løbet af episoden nævnes blandt andet Traveller, karakterskabelsesspillet i Traveller, karakterskabelse i Dungeon Crawl Classics og i D&D basic, Warhammer Fantasy RPG, GURPS, Mouse Guard, Apocalypse World, In A Wicked Age og mange, mange flere.
Artiklen nævnt i episoden: Artikel om karakterskabelsesmekanismer
Bliss Stage: The Interim Stage er et usædvanligt science fiction indie-rollespil fra 2007, som aldrig har fået en endelig udgave. Det er udgivet af P.H. Lee blandt andet bag det stemningsfyldte indie-rollespil Polaris: Chivalric Tragedy at the Utmost North (2005) og Hot Guys Making Out (2013) på forlaget These Are Our Games. Du kan erhverve spillet her.
Bliss Stage udspringer af 00-ernes indie-miljø, som blandt andet også In a Wicked Age og Apocalypse World udspringer af. Spillet følger periodens trend med at hvert spil skulle have sit eget unikke og målrettede regelsystem, som var orienteret imod story now gaming.
Legacy: Life Among the Ruins er et post-apokalyptisk science fiction rollespil udgivet via kickstarter i 2014 med first edition og i 2017 med en second edition. Spillet er supppleret af en lang række variantsettings, og det er Powered by the Apocalypse, men det udspiller sig over flere generationer i lighed med for eksempel rollespillet MicroScope. Lænestolsrollespil har tidligere beskæftiget sig med PbtA i form af Apocalypse World, Bluebeard’s Bride og HelteLiv.
Legacy: Life Among the Ruins kan findes her. Det er udgivet af UFO Press og distribueret af Modiphius. Spillet er forfattet af Mina MacJanda. Spillet leverer et alternativ til andre post-apokalyptiske spil som Mutant: Year og Apocalypse World ved at handle om genopbygningen af verden igen set over flere generationer, og det har elementer af Dying Earth genren som også set i Numenera.
I september 2017 lancerede Free League eller Fria Ligan kickstarteren for Forbidden Lands – Retro Open-World Survival Fantasy, som udkom efterfølgende i januar 2019. Forbidden Lands er et box set roleplaying game (dvs. det kommer i en æske med flere bøger og hæfter), og det er baseret på regelsystemet Year 0 Engine, som blandt andet også anvendes i Coriolis: The Third Horizon og Tales from the Loop foruden ALIEN RPG. Velkommen til den 48. episode om rollespil.
Forbidden Lands følger OSR-bølgen (omtalt her) og kombinerer den med de nyskabelser, som Year 0 Engine bringer til rollespil, og som noget helt særligt for at puste nostalgi-følelsen bruges artwork af Nils Gulliksson, der i sin tid også leverede artwork til Drager & dæmoner (hvilket er genbrugt i Forbidden Lands). Forbidden Lands er efterfølgende blevet fulgt op af en revideret udgave, og af ny kampagne, som udspiller sig i de nordligt beliggende nabolande, The Bitter Reach (også via kickstarter; udgivet 2020).
I denne episode vender vi tilbage til rollespillet Fusion, og vi interviewer her den anden af spillets to designere, Palle Schmidt, som fortæller os om tilblivelsen af Fusion, men også om rollespilsmiljøet, som det så ud i slutningen af 80’erne og begyndelsen af 90’erne, og om periodens rollespilsmagasiner, særligt Saga og Føniks, og hvordan noirs og krimier stadig er en stor del af Palles hverdag og karriere.
I episode 29 talte vi om noir-rollespillet Fusion, og senere interviewede vi Malik om Fusion. Denne gang bliver det en samtale med Palle.
Palle Schmidt er mangeårig scenarieforfatter, tegneserietegner og krimiforfatter. Du kan se mere til Palle Schmidts alsidighed via hans hjemmeside palleschmidt.dk og høre mere til Palle på podcasten PlotCast.
Rollespillet Fusion kan du finde her.
Baseret på bogserien The Expanse og udgivet af Green Ronin i 2019 via kickstarter er The Expanse Roleplaying Game et science fiction rollespil baseret på AGE-systemet eller Adventure Game Engine.
The Expanse bøgerne udkom første gang i 2011 med bogen Leviathan Wakes, og den er blevet fulgt af flere bøger og noveller, og i 2015 af en tv-serie, og baseret på tv-serien kom også brætspillet The Expanse udgivet af WizKids.
AGE-systemet kom til verden med Dragon Age-rollespillet (2010) baseret på det digitale spil af samme navn, og det var et af de projekter, som Green Ronin lancerede efter at havde produceret A Song of Ice & Fire-rollespillet, som vi har dækket i en tidligere episode. Efter Dragon Age, som blev præsenteret på youtube af Wil Wheaton is hans TableTop Show fulgte science fantasy-kampagnen Titansgrave: Ashes of Valkarna (2015), og herefter blev regelsystemet udviklet til et generisk system i to varianter: Fantasy AGE og Modern AGE. The Expanse RPG bygger oven på sidstnævnte.
Seneste kommentarer