Lænestolsrollespil

En podcast om rollepil

Side 2 af 8

Feltrollespil: Sailors of the Starless Sea – Dungeon Crawl Classics – del 1 af 2

Vi spiller rollespil! I denne episode kaster vi os over at spille modulet Sailors of the Starless Sea, som er et level 0-eventyr til rollespillet Dungeon Crawl Classics. Vi har delt episoden op i to halvdele, og dette er første halvdel.

Vi begynder med at lave karakterer og spiller det fuldstændigt med udgangspunkt i regelbogen, og for at komme godt rundt i eventyret laver vi et speedrun, og eventyrerne er derfor mindre forsigtige og mindre omhyggelige end normalt. En god guide til spilstilen for både spillere og spilleder kan findes i Quick Primer for Old School Gaming.

Dungeon Crawl Classics og Sailors of the Starless Sea udgives af Goodman Games. I næste episode kan I høre anden halvdel af vores speedrun.

Dungeon Crawl Classics

Vi tager i denne episode fat i en d20-variant eller OSR-spinoff til Dungeons & Dragons, som kalder sig Dungeon Crawl Classics, og som udgives af Goodman Games. Vi har inden optagelsen af denne episode spillet Dungeon Crawl Classics, og det kan I i vores næste feltrollespilsepisode.

Dungeon Crawl Classics er en Dungeons & Dragons variant, som er baseret på det artwork, som fulgte D&D i 1970’erne, det er inspireret af litteraturhenvisningerne i Appendix N i Advanced Dungeons & Dragons 1st edition: Dungeon Masters Guide, og det bygger på designernes spiloplevelser og spilstile, som den tog form i 70’erne og de tidlige 80’ere. Det er fantasy i gonzo-stil, hvor alt er nyt, overraskende og storladent fra første dag.

Dungeon Crawl Classics er supplere med stakkevis af eventyr og meget lidt ekstra regler. Spillet har for nylig fået en udbygning med Lankhmar-settingen, og det har en søster-udgivelse i form af Mutant Crawl Classics, som er en særlig post-apokalyptisk variant.

OSR-genren og Dungeons & Dragons har vi tidligere beskæftiget os med i følgende episoder:

Chernobyl Mon Amour

Chernobyl Mon Amour er et rollespil af den finske designer Juhana Petterson, der bl.a. har været med til at lave Vampire: The Masquerade 5th edition, og som er ganske aktiv på Nordic Larps scenen.

Chernobyl Mon Amour udkom i 2019, via en crowdfunding kampagne, og blev til på baggrund af Juhanas eget besøg i ekslusionszonen omkring Chernobyl reaktoren.

Spillet handler, som man næsten kan gætte ud fra titlen, om kærlighed i eksklusionszonen. Om desperate mennesker der er udstødt af samfundet, men i skyggen af reaktoren kan finde en slags fred for omverdenen, og gennem det helle som zonen skaber prøve at danne bånd til de andre folk i zonen. Hele tiden med bevidstheden om at livet i eksklusionzonen af gode grunde er hårdt og kort, og man derfor ikke ved hvor mange øjeblikke man har tilbage.

PS: Vi nævner i afsnittet at vi har tænkt os at invertviewe Juhana Petterson på Fastaval 2020, men den Fastaval blev så aflyst pga. covid-19 pandemien.

Seclusium of Orphone of the Three Visions – Lamentations of the Flame Princess supplement

Bag den lange titel The Seclusium of Orphone of the Three Visions gemmer sig et rollespilssupplement skrevet af Vincent Baker (kendt for Apocalypse World, In a Wicked Age m.fl.) til D&D-retro-rollespillet Lamentations of the Flame Princess (se vores episode om LotFP-scenariet The God that Crawls).

Supplementer ser på såkaldte seklusier – Steder hvor troldfolk bor så de kan lave deres magiske eksperimenter i fred. Og på hvad der sker med disse seklusier når ejerne er borte og eventyrere stikker næsen forbi.

S/Lay w/Me versus Murderous Ghosts

Vi dækker to rollespil i denne episode. Begge er rollespil for to spillere. Det er Murderous Ghosts og det er S/Lay w/Me.

Murderous Ghosts er et gyserrollespil forfattet af Vincent Baker og udgivet første i 2011. Det er et rollespil, hvor to spillere udspiller en spøgelseshistorie på en måde, hvor de nærmest spiller imod hinanden!

S/Lay w/Me er et to-spiller sword & sorcery-inspireret rollespil forfattet af Ron Edwards i et forsøg på at ramme fantasy-genren, som den kom til udtryk i 1970’erne, hvor rollespil som Dungeons & Dragons endnu ikke var begyndt at definere genren, og hvor nøgenhed kom til udtryk på anden vis.

Drager og Dæmoner

Drager og dæmoner er et svensk rollespil, som i 1988 fik en oversættelse til dansk, som skabte en loyal fanbase, der den dag i dag stadig dyrker rollespillet.

Drager og dæmoner udkom første gang i 1982 på svensk, og det er baseret på det engelske rollespil RuneQuest, som anvender Basic Roleplaying System (som også anvendes i Call of Cthulhu, som er den mest kendte anvendelse af regelsystemet). Drakar och Demoner fik flere revisioner og tilpasninger op gennem 80’erne, og slutningen af årtiet var rollespil populært nok til at der var flere forsøg på at introducere et rollespil på dansk til det danske marked. Et valg faldt på Dungeons & Dragons (D&D), og et andet faldt på Drakar och Demoner (DoD), hvor sidstnævnte fik sin danske oversættelse i 1988 foretaget af Jan Sneum for forlaget H. Wittrock A/S – Eventyrspil. Drager og dæmoner blev nogle år senere fulgt af Drager og Dæmoner Ekspert, som er en markant revideret og mere kompliceret udgave af spillet. På svensk findes Drakar och Demoner fortsat i forskellige udgaver, herunder under navnet Trudvang. De udgaves alle af det svenske forlag Riotminds.

I episoden diskuterer vi den første Drager og Dæmoner udgivelse, som kom i en æske med to bøger. En regelbog og en scenariebog samt nogle papfigurer og lidt andet.

Drager og dæmoner på dansk kan findes antikvarisk, men blev også i begyndelsen af 00’erne genoptrykt, men hvorvidt den genoptrykte udgave i skrivende stund stadig er i handelen er uklart.

Digitale udgaver af Drager og dæmoner kan findes her: Drager og dæmoner.

A Song of Ice and Fire med Noget med drager: A Game of Thrones rollespillet

I denne episode har vi besøg af Mads og Anders fra podcasten Noget med drager, som er godt i gang med at læse sig vej gennem A Game of Thrones eller A Song of Ice and Fire bøgerne, og i den anledning har vi taget fat i rollespillet A Song of Ice and Fire Roleplaying Game fra Green Ronin. Velkommen til episode 37.

Green Ronin udgav spillet første gang i 2009, hvor Robert J. Schwalb designede spillet, og det blev relanceret igen i 2012 i forbindelse med tv-serien Game of Thrones. Robert J. Schwalb har siden arbejdet på D&D 5th edition, inden han udviklede Shadow of the Demon Lord. Green Ronin er siden blevet kendt for deres AGE-engine, som blandt andet bruges i DragonAge rollespillet. A Song of Ice and Fire blev derimod ikke videre understøttet af forlaget, og de har siden mistet rettighederne til George R.R. Martins værker.

Besøg Mads Brynnum og Anders Frost Bertelsens podcast, Noget med drager, her, og mød dem i facebookgruppen Noget med drager. Lige nu er Mads og Anders gået i gang med bogen A Feast for Crows.

PS: Vi siger i afslutningen af næste afsnit er et interview med Malik Hyltoft omkring Fusion. Interviewet er i hus, men der kommer til at gå et par afsnit før det er bliver klar.

DragonLance med Noget med Drager: Dragons of Hope

I denne særlige episode har vi to gæster i studiet. Til episode 36 har vi fået besøg af Mads og Anders fra podcasten Noget med drager. De har på deres podcast læst sig vej gennem DragonLance bøgerne, og vi har derfor sammen med dem læst DragonLance modul DL3 Dragons of Hope.

Dragons of Hope er det tredje DragonLance modul, og det tager fat i nogle af de begivenheder, som nu begynder at udspiller sig mellem bøgerne. Modulet indeholder præ-genererede karakterer, som modsvarer karaktererne fra bøgerne, så man får muligheden for at spille Sturm, Caramon og Raistlin osv.

Modulet blev udgivet første gang i 1984 til Advanced Dungeons & Dragons 1st edition, og det på et tidspunkt, hvor der endnu ikke var udgivet en guide til DragonLance settingen. Modulet er forfattet af Tracy Hickman, der blandt andet også er kendt for modul I6 Ravenloft, som senest i 2016 blev relanceret i scenariet Curse of Strahd.

Du kan lytte mere til Anders Frost Bertelsen og Mads Brynnum fra Noget med Drager her, hvor de beskæftiger sig både med DragonLance, Baldur’s Gate og A Song of Ice and Fire. Besøg dem på facebook her.

Rough Night at the Three Feathers – Warhammer Fantasy RPG

Denne episode, som er den 35. episode, tager fat i det klassiske Warhammer Fantasy-scenarie Rough Night at the Three Feathers.

Rough Night at the Three Feathers blev første gang udgivet i White Dwarf Magazine #94 fra 1987, og scenariet er forfattet af Graeme Davis. Scenariet er blevet en klassiker, som er blevet genudgivet af flere omgange, og det har også fået en række efterfølgere. Alt det er senest blevet udgivet i bogen Rough Nights & Hard Days til Warhammer Fantasy 4th edition i 2019.

Scenariet udspiller sig på kroen Three Feathers hen over en enkelt nat, hvor der udspiller sig talrige mysterier og sære sammensværgelser, og det er op til spillerne, hvor mange de kan nå.

Kort forinden havde Nis og Morten spillet scenariet i deres faste rollespilsgruppe, som man kan læse om her, og Graeme Davis har et par år tilbage selv reflekteret over sit scenarie på sin blog ansporet af et blogindlæg på Realm of Chaos 80s om scenariet.

Nævnt undervejs blev blandt andet følgende brætspil:

Nytårsspecial – State of Tabletop RPG 2019

Hvordan ser rollespil ud i 2019? Vi tager et blik på rollespilsscenen, som den ser ud i slutningen af andet årti af det 21. århundrede.

I rundbordssnakken dækker vi et bredt udvalg af rollespil og grupper af rollespil fra OSR (Old School Renaissance/Revival) til indie til Powered by the Apocalypse (PbtA)) og Forged in the Dark (FitD) til den danske scene fra podcasts til facebook-grupper, og vi kommer også rundt om forskellige platforme for udgivelse af rollespil. Her er links til udvalgte emner:

Rollespil på Facebook

Rollespil på dansk

PDF-platforme/Gør det selv

Podcasts omtalt

Fyrværkerilyd lavet af brugeren Dobroide på Freesounds.org, brugt under en Creative Commons licens.

« Ældre indlæg Nyere indlæg »